Forskning om sömn

Polysomnografi är forskningen om sömn. För att utreda till exempel sömnapné används dock enklare och framför allt billigare metoder i Sverige. På vissa universitetssjukhus används metoden både för utredning av personer med sömnproblem men också i forskningssyfte. Det har forskats en hel del om sömn och sömnforskare fortsätter forska eftersom det fortfarande finns kunskapsluckor inom ämnet och även sambandet mellan sömn och andra sjukdomar och händelser. Sömnstörningar hos barn är ett ämne som man ännu inte vet tillräckligt om och där är det mycket viktigt att få fram mer kunskap

Barn med sömnstörningar

Sömnstörningar hos barn är inte ovanligt och här är icke-farmakologiska metoder ett förstahandsval. Som förälder kan det kännas mycket jobbigt och det krävs tålamod och kunskap för att hjälpa barnet till bättre sömn. Om du lär dig mer om sömnforskning och vad man har kommit fram till kan det vara lättare att förstå barnets situation. Börja med att se över sovrutinerna, som ska se ungefär lika ut varje kväll. Tiderna på helgerna får inte avvika alltför mycket från vardagarna. Minst en timme innan sovdags ska det vara lugnt och inga surfplattor och liknande bör förekomma. Sovrummet får inte förknippas med bestraffning. Sängen ska vara skön och av rätt storlek.

Enkla självklara tips från forskare

De tips som forskare ger för en bättre sömn verkar ganska självklara. Vi kanske inte tror att avvikelser kan störa vår sömn, men det gör de. Följande tips gäller både för vuxna och barn. Om du vaknar samma tid på vardagarna och väljer att sova längre på helgerna har du rubbat rytmen och det leder till att du blir tröttare för varje dag men ändå får svårare att somna. Koffein, läsk och te påverkar din hjärna mer än du tror och det tar tid innan det går ur kroppen, därför ska du inte dricka det på eftermiddagen eller senare. Avsluta kvällen med en lugn stund utan skärmar och sov i ett mörkt rum som inte är för varmt.